Fukkai Maru
7-7-2012
LAND |
STAD |
1e
KAMP |
A/V |
D-M-Y |
kr |
DODEN |
Malakka |
Singapore |
|
V |
16-8-1942 |
1100 |
|
Indo-China |
Saigon |
|
A |
|
1100 |
|
Indo-China |
Saigon |
|
V |
|
1100 |
|
Formosa |
Takao |
|
A |
29-8-1942 |
1100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Formosa |
Takao |
|
V |
15-9-1942 |
1100 |
|
Korea |
Pusan |
|
A |
22-9-1942 |
1100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cho 0A, Keijo |
A |
22-9-1942 |
1100 |
|
A=Aankomst, V=Vertrek;
kr=krijgsgevangenen
Cho=Chosen (Korea, omgeving
Seoul)
De
Fukkai
Maru (3.829 ton, vrachtschip, soms aangeduid als Fuji Maru) vertrok op
16-8-1942 met 1100 krijgsgevangenen uit Singapore via Takao (Formosa) naar
Pusan (Korea). Tot Takao voer het schip in convooi met de England Maru 2, die de Special Party
vervoerde. Op
29-8-1942 kwam het schip aan in Takao (Formosa); hier moesten de krijgsgevangenen
twee weken lang in de haven werken: bauxiet, kolen en rijst overladen. Het is
niet duidelijk of de krijgsgevangenen gedurende deze periode werden
ondergebracht in een “kamp” aan de wal of dat zij op het schip bleven. Op
15-9-1942 vertrok het schip met dezelfde 1100 krijgsgevangenen weer, op weg
naar Pusan in Korea. Op
22-9-1942 bereikte het schip Pusan, waar de krijgsgevangenen heen en weer
moesten marcheren door de straten onder geschreeuw van de Koreaanse
bevolking. Uiteindelijk moesten zij naar het station lopen; vervolgens
gingen zij met een trein naar Seoul Main Camp (Chosen 0A, Keijo).
Hier bleven zij ongeveer twee jaar. |
The Fukkai Maru
(3,829 tons, freighter, sometimes called Fuji Maru) sailed out
on On On On |
Literatuur
Lamont-Brown, Raymond - Ships
from Hell, 2002, pg 35, 150 (1100 kr)
Michno, G.F. - Death on the
Hellships, 2001, pg 24-25, 310 (1100 kr)
Nelson, David – The Story of Changi
Witsen,
E. van - Krijgsgevangenen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 174 (1500 kr)
Websites
Index Zeetransporten Kampen in China