Maros Maru

                                                                                                                                                                         20-7-2012

 

LAND

STAD

1e KAMP

A/V

D-M-Y

kr

DODEN

Ambon

Roemahtiga

 

V

17-9-1944

500

 

Moena

Raha

 

A

21-9-1944

500

 

Moena

Raha

 

V

 

650

 

Celebes

Makassar

 

A

9-10-1944

 

 

Celebes

Makassar

 

V

19-11-1944

 

 

Java

Soerabaja

 

A

26-11-1944

327

323

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bat: K. Makassar

A

28-11-1944

327

 

A=Aankomst, V=Vertrek

Bat=Batavia, K.Makassar=Kampong Makassar

 

De Maros Maru (600 ton, ook aangeduid als Haruyoshi Maru) vertrok op 17-9-1944 met ongeveer 500 krijgs­gevangenen (Engelsen en Nederlanders) uit Ambon naar Soerabaja. In verband met de vele geallieerde onderzeeërs in dit gebied werd een route gekozen langs de zuidkust van Celebes.

 

Op 21-9-1944 bereikte het schip het eiland Moena (ten zui­den van Celebes): hier werden nog eens 150 man meege­nomen, die in het kamp Raha verbleven.

 

Op 9-10-1944 werd Makassar bereikt: hier moest een motor­storing worden gerepareerd, die uiteindelijk 40 dagen duurde. Inmiddels verbleven de krijgsgevangenen aan boord onder erbarmelijke omstandigheden, o.a. door de hitte in de ruimen. Hier overleden 159 mannen (zij kregen een zeemans­graf in de haven van Makassar).

 

Op 26-11-1944 kwam het schip met nog 327 krijgs­gevangenen aan in Soerabaja; zij werden per trein over­gebracht naar het kamp Kampong Makassar in Batavia (Meester Cornelis), aankomst 28-11-1944.

The Maros Maru (600 tons, sometimes called Haruyoshi Maru) sailed out on 17-9-1944 with about 500 POW (British and Dutch) from Ambon to Soerabaja. Because of so many allied submarines in this area a route has been chosen along the south-coast of Celebes.

 

On 21-9-1944 the ship arrived at the island of Raha (south of Celebes): here 150 POW from the Raha-camp embarked.

 

On 9-10-19144 the ship arrived in Makassar: here the engine must be repaired, which took ultimately 40 days. The circumstances on board were very bad for the POW, among others through the heat in the holds. Here 159 POW died (they got a seaman’s grave in the harbour of Ma­kassar).

 

On 26-11-1944 the ship arrived with only 327 POW in Soerabaja; they had been transported by train to the Kampong Makassar-camp in Batavia (Meester Cornelis), arrival 28-11-1944.

 

Literatuur

Dawn, Gavan – De Gevangenen van de Japanners, 1996, pg 311

Dulm, J. van e.a. - Atlas Japanse Kampen, Deel I, 2000, pg 168 (S'baja), 202 (Moena), 220 (Ambon)

Korteweg, , R. - De 1000 van Amahei, 1946

Lamont-Brown, Raymond - Ships from Hell, 2002, pg 28, 47-50

Lord Russell of Liverpool - Bushido, de gesel van de rijzende zon, 1958, pg 109

Michno, G.F. - The Death of the Hellships, 2001, pg 233-235, 316

Stubbs, Les and Pam – Unsung Heroes of the Royal Air Force, 2002, pg 56, 59

Veenstra, J.H.W. e.a. - Als krijgsgevangene naar de Molukken en Flores, 1982, pg 299

Waterford, Van - Prisoners of the Japanese in World War II, 1994, pg 161

 

Websites

www.britain-at-war.org.uk

www.west-point.org

 

Naamlijsten

Veenstra, J.H.W. e.a. - Als krijgsgevangene naar de Molukken en Flores, 1982, pg 414-424 (overledenen)

 

Naamlijsten overledenen

Alfabetisch op naam

Op volgorde van overlijden

 

 

Index          Zeetransporten              Overzicht Molukken-Soerabaja