Spoorlijn                  Tamarkan - 55                 Thailand

 

                                                                                                                                                                         22-8-2011

Andere benaming

Tamakan, Tha Makham

 

Ligging

Dit kamp lag 55 km van Non Pladuk. Het was eerst een werkkamp (bij de aanleg van de spoordijk en spoor­brug), later een hospitaalkamp (zie plattegrond).

 

Kampcommandant

 

 

Kampleiding

colonel Toosey, kapitein Tillema (Ned)

 

Transporten

datum

binnengekomen

uit

vertrokken

naar

aantal

per

transport

aantal

in

kamp

type

personen

 

WERKKAMP

 

 

 

 

xx-10-1942

Ban Pong

 

 

 

kr

xx-xx-19xx

 

Diverse kampen

 

 

kr

 

ZIEKENKAMP

 

 

 

 

xx-05-1943 (1)

Diverse kampen

 

 

1500

zkr

xx-12-1943

 

Saigon (2)

 

 

kr

xx-xx-1944

 

Singapore

 

2500

kr (3)

xx-04-1944

 

Saigon (4)

 

 

kr (5)

xx-04-1945 (6)

 

Evacuatie

 

 

zkr

kr = krijgsgevangenen, zkr=zieke krijgsgevangenen

(1) vanaf deze datum voortdurende aanvoer van ernstig zieken (meeste op brancards)

(2) met trein naar Bangkok, dan per trein naar Phnom Penh, rest per boot (zie Walboom)

(3) enigszins herstelden

(4) per trein, bestemming Japan

(5)  enigszins herstelden

(6) na zoveelste bombardement

 

Werkzaamheden

Oktober 1942 - mei 1943: aanleg spoordijk tot Chungkai, bouw van ijzeren brug over de rivier

Bouw van houten brug 300 meter stroomafwaarts (na beschadiging van ijzeren brug door bombardementen)

Herstel brug en spoorlijn na bombardementen

 

Omstandigheden (ziekenkamp)

voeding                 redelijk, handel in voedsel, Rode Kruis-pakketten; kantine met vers fruit, eieren, koffie, rokerij

wonen                   in barakken

geestelijke zorg   dominee Hamel

medische zorg     redelijk: amputaties, bloedtransfusies; weinig medicijnen

ziekten                  veel dysenterie: snelle dood

sterfgevallen        veel, ca 6 per dag: groot kerkhof

bombardementen 5-2, 13-2 en 3-4-1945: vele doden, brug zwaar beschadigd

recreatie                              o.a. cabaret met muziek

loon                      juli 1943: officieren krijgen veel meer geld (achterstallig loon) dan soldaten, die weinig

                              of niets krijgen: slechte onderlinge verhoudingen

 

Literatuur

Evers, Cornelis B. - Death railway, 1993, pg 10-15 (brug-aanleg)

Gideonse, Henk - Het vergeten leger in de jungle, 1989, pg 43-45

Hamel, J.C. - Soldatendominee, 1975, pg 139-169

Kingma, G.H.W. - Toespraak, NIOD, IC 074168 (januari - april 1944)

Kinvig, Clifford - River Kwai Railway, 1992, pg 139-140

Kloër, R.G.  in J.M. van Wijk - Dwangarbeid, 1999, pg 287 (hospitaalkamp, begin 1944)

Porte, H. - De gele hel, 1946, pg 77-83

Roorda, Anne - Dagboek (familiebezit) (juni 1943)

Walboom, Leen - Odysseee door Azië, 1997, pg 69-75 (okt. 1943 - dec. 1943, dan naar Saigon)

Walker, A.S. - Middle East and Far East, 1953, pg 619 (hospitaalkamp mei-december 1943)

Waterford, Van - Prisoners of the Japanese in WO II, 1994, pg 242

Witsen, E. van - Krijgsgevanegen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 210 (bombardement)

 

Tekeningen/foto’s

Brinks, W.F. in J.C.Hamel - Soldatendominee, 1975, pg 160

Evers, Cornelis B. - Death railway, 1993, pg 46 (foto van barakken)

 

Plattegronden

Rapport Birmaspoorlijn, NIOD, IC 041.374, pg 85 (kamp), 86 (kerkhof)

 

 

Plattegrond Tamarkan

 

Foto Barakken Tamarkan

 

 

Index                    Kampen Birma-spoorweg