Japanse Zeetransporten/Japanese Hell
Ships
Inleiding |
Introduction 12-8-2012 |
Zeetransporten De hier beschreven zeetransporten zijn de transporten van geallieerde krijgsgevangenen, die de Japanners uitvoerden om deze krijgsgevangenen naar elders te vervoeren o.a. om hen in te zetten als dwangarbeiders in de aanleg van vliegvelden en spoorbanen en in de oorlogsindustrie. Bij deze zeetransporten zijn veel krijgsgevangenen omgekomen, deels door de uiterst slechte omstandigheden aan boord, deels doordat deze schepen door de geallieerden werden getorpedeerd (niet wetende dat er geallieerde krijgsgevangenen aan boord waren). Bootlijst De zogenaamde bootlijst is gemaakt in een database, waarbij van iedere vaart achtereenvolgens is ingetypt: bootnaam, datum en plaats van vertrek, datum en plaats van aankomst, het aantal krijgsgevangenen dat aan boord ging en het aantal doden onder de krijgsgevangenen tijdens de overtocht. Als het schip werd getorpedeerd of door andere omstandigheden onderweg zonk, zijn de vakjes datum en plaats van aankomst grijs gemaakt. Het aantal krijgsgevangenen, dat op een bepaalde vaart werd vervoerd, wordt in de literatuur nog al eens verschillend opgegeven of is in het geheel onbekend. Hierdoor is het niet mogelijk om met de huidige gegevens nauwkeurige schattingen te maken van de totale aantallen krijgsgevangenen op alle vaarten samen. Bootnamen Tijdens het onderzoek bleek, dat één en hetzelfde schip soms onder verschillende namen werd benoemd. Hier is steeds gekozen voor die naam die door G.F.Michno wordt gebruikt in het boek "Death on the Hellships" (2001). Deze naam vormt ook de aanduiding in bovengenoemde bootlijst. Het boek van Michno is gekozen, omdat in dit boek het grootste aantal vaarten vermeld wordt en bovendien veel details over de betrokken vaarten geeft. Het blijkt, dat Michno’s boek niet volledig was: een aantal vaarten met (voornamelijk) Nederlanders, die bekend zijn uit Nederlandse literatuur, worden niet in het boek van Michno genoemd; dit betreft met name boten van de Molukken- en de Japantransporten. Deze gegevens zijn hier aan de lijst toegevoegd. Komt één en hetzelfde schip meerdere malen voor in de lijst (met verschillende vertrekdata), dan is achter de bootnaam een rangnummer ingevoerd. Is de naam van het schip niet bekend, dan is (voorlopig) de naan NN Maru genomen. Alternatieve
bootnamen Wordt in een bepaald document een andere naam voor de boot gebruikt dan in het boek van Michno, dan is die naam opgenomen in een aparte lijst van alternatieve bootnamen, waarbij dan verwezen wordt naar de naam, die Michno heeft gebruikt. Zeetransporten
alfabetisch Door de bootlijst te sorteren op de bootnaam (kolom 1) ontstaat de lijst “Zeetransporten alfabetisch”. Zeetransporten
chronologisch Door de bootlijst te sorteren op de datum-van-vertrek (in kolom 2) ontstaat de tabel “Zeetransporten chronologisch". Een grijze balk met een jaartal markeert het begin van de opsomming voor het betrokken jaar. Bootpagina’s Voor iedere zeetransport is een aparte bootpagina gemaakt met bijzonderheden over de boot (tonnage, bouwjaar, alternatieve bootnamen) en het transport, zoals de herkomst van de krijgsgevangenen, het aantal krijgsgevangenen en de bestemming, de havens die onderweg werden aangedaan, de weersomstandigheden, de toestand aan boord en dergelijke. Is de bestemming een krijgsgevangenkamp, dan wordt (zo mogelijk) bij een dergelijke vaart aangegeven naar welke kampen de krijgsgevangenen werden overgebracht. Tevens is aangegeven welke literatuur en welke websites zijn gebruikt voor het verzamelen van de gegevens. |
Sea transports Described
herein are the ship transports used to relocate Allied prisoners of
war. The Japanese used POWs as slave labor in the construction of
airports and railroads and for their war machine. Many POWs
died on these transports, partly because of the wretchedly poor conditions on
board, but also because these ships were torpedoed by the Allies (not
realizing there were Allied POWs on board). Ship list The ship
list referenced herein was created in a database, whereby each vessel was identified
by name, date and point of departure, date and point of arrival, number of
POWs on board, and number of POW deaths occurring during transport. If the
ship was torpedoed en route or sank for any other reason, the cells with date
and point of arrival are coloured grey. Available
data sources differ considerably with respect to the number of POWs on board
a particular ship and these figures are sometimes completely unknown. It is therefore
impossible, even with current data, to accurately estimate the total number
of POWs on board any particular vessel, or on all vessels combined. Ship names Research
has shown that a single ship sometimes sailed under different names. The names referenced
herein are those used by G. F. Michno in his book "Death on
the Hellships" (2001). Michno's book was selected because it
references the most transports as well as many details about them. It appears that Michno’s book was not complete,
as a number of transports of (mostly) Dutch POW, well-known from Dutch written
history, are not mentioned in his book.
These concern particular ships in transports involving the Occasionally,
a single ship appears
several times on the list, with different departure dates. In such cases, chronological
reference numbers have been added after the ship’s name. If the name of a
ship is unknown, then it has been temporarily assigned the name “NN
Maru”. Alternative ship names If a ship is identified in a known document by a different name than the one used in Michno’s book, then this name is
specified in the separate list of Alternative ship names, with a reference to
the name Michno used. Sea transports alphabetically Sorting
the ship list using the column with the ship names (column 1), the table “Sea
transports alphabetically” is generated. Sea transports chronologically Sorting
the ship list using the column with the date of departure (in column 2), the table
“Sea transports chronologically” is generated. Ship pages For each sea transport an individual page is provided
with details of the ship (tonnage, year built, alternative names) and
transport, such as number and origin of POWs on board, destination, transit
ports, weather conditions, morale on board, etc. In cases where the destination was a POW camp, then
(if known) these camps have been identified. Data sources and website
references are also provided. |
Algemene literatuur/General sources
Lamont-Brown, Raymond - Ships from
Hell, 2002
Michno, G.F. - Death on the
Hellships, 2001
Nelson, David – The story of Changi
Stubbs, Les and Pam – Unsung Heroes of the Royal Air Force, 2002
Witsen, E. van – Krijgsgevangenen
in de Pacific-oorlog, 1971
Index Terug
naar Zeetransporten