Kenwa Maru

                                                                                                                                                                     6-8-2012

 

LAND

STAD

1e KAMP

A/V

D-M-Y

kr

DODEN

Filippijnen

Manila

 

V

6-3-1944

200

 

Formosa

Takao

 

A

 

200

 

Formosa

Takao

 

V

15-3-1944

200

 

Japan

Moji

 

A

22-3-1944

200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fuk 17B, Omuta

A

24-3-1944

7

 

 

 

Osa 13B, Tsumori

A

26-3-1944

34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A=Aankomst, V=Vertrek, krijgsgevangenen

Fuk.=Fukuoka, Osa=Oasaka

 

 

De Kenwa Maru (oud vrachtschip) vertrok op 6-3-1944 met 200 krijgsgevangenen van Manila naar Japan. De krijgsgevangenen omvatten uitsluitend medisch geschoold personeel: 40 doktoren, 10 tandartsen en 150 verplegers, allen afkomstig uit het Cabanatuan-kamp (er was een drin­gende behoefte aan deze mensen in de krijgsgevan­genkampen in Japan). Vóór vertrek uit Manila (o.a. in de Bilibid-Gevangenis) kregen zij extra voedsel zoals bana­nen, vis en kokosnoten. Er gingen op dit schip ook nog 378 Japanse burgers mee naar Japan. Er werd geen vrachtgoed meegenomen om het schip een hogere snelheid te kunnen laten maken. Op weg naar Formosa was het weer slecht, waardoor het gevaar voor aanvallen van onderzeeërs klein was.

 

Op 15-3-1944 vertrok het schip uit Takao naar Japan in een nieuw gevormd convooi van 22 schepen en 5 escorte-schepen. De vrachtschepen vervoerden olie, rijst, erts, bauxiet en ander vrachtgoed. Er waren 3 schepen met suiker en 3 schepen met totaal 1900 Japanse burgers.

 

Op 22-3-1944 kwam het convooi ongedeerd aan in Moji. De krijgsgevangenen werden overgebracht naar diverse krijgsgevangenkampen (zie tabel).

The Kenwa Maru (old freighter) sailed on 6-3-1944 with 200 POW’s from Manila to Japan. The POW’s were all medical personnel: 40 medical doctors, 10 dentists and 150 orderlies, all from the Cabanatuan-camp (these men were needed very urgently in the POW-camps in Japan). Before leaving Manila (among others in the Bilibid-Prison) these POW’s received extra food, such as bananas, fish and coco­nuts. There were also 378 Japanese civilians on board. No cargo had been loaded in order to sail faster. On the way to Formosa the weather was bad, reducing the risk for sub­marine attacks.

 

On 15-3-1944 the ship sailed from Takao to Japan in a new convoy of 22 ships and 5 escorts. The freighters trans­por­ted oil, sugar, rice, ore, bauxite and miscellaneous cargo. There were 3 ships with sugar and 3 ships with in tota1 900 Japanese civilians.

 

On 22-3-1944 the convoy arrived in Moji unhurt. The POW’s were transported to different camps (see table).

 

 

Literatuur

Michno, F.G. - Death on the Hellships, 2001, pg 159-160, 314

 

Websites

www.britain-at-war.org.uk

www.lindavdahl.com (Fukuoka 17)

www.west-point.org

 

 

Index                    Zeetransporten                       Kampen in Japan