Matsue Maru 2
8-8-2012
LAND |
STAD |
!e KAMP |
A/V |
D-M-Y |
kr |
DODEN |
Malakka |
Singapore |
|
V |
22-10-1943 |
1155 |
|
Indo-China |
Saigon |
|
A |
26-10-1943 |
1155 |
|
Indo-China |
Saigon |
|
V |
26-10-1943 |
1155 |
|
Formosa |
Takao |
|
A |
6-11-1943 |
1155 |
|
Formosa |
Takao |
|
V |
8-11-1943 |
1155 |
|
Japan |
Moji |
|
A |
15-11-1943 |
1155 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sen 4B, Ohashi |
A |
16-11-1943 |
150 |
|
|
|
Sen 5B, Kamaishi |
A |
23-11-1943 |
200 |
|
|
|
Tok 2B, Kawasaki 2 |
A |
17-11-9143 |
275 |
|
|
|
Tok 9B1, Ashio 1 |
A |
17-11-1943 |
250 |
|
|
|
Tok 9D, Kawasaki 4 |
A |
18-11-1943 |
260 |
|
A=Aankomst, V=Vertrek, kr=krijgsgevangenen
Sen=
De
Matsue
Maru 2 (vrij goed schip, ongeveer 8000 ton, soms aangeduid als Matue
Maru, Matse Maru of
Atsugi Maru) vertrok op 22-10-1943 (’s morgens 9 uur) met 1155
krijgsgevangenen (736 Nederlanders en 419 Engelsen) uit Singapore naar Japan;
zij behoorden grotendeels tot de Java Party 17, die met de Makassar Maru uit Batavia was
gekomen.. Het schip was deels geladen met bauxiet-erts. Het transport vond
plaats in een convooi van 7 à 10 schepen; of daar nog een ander schip met
krijgsgevangenen bij was, is niet bekend. Op
6-11-1943 kwam het schip aan in Takao (Formosa); hier ging een groep Engelse
en Nederlandse officieren van boord en kwam een groep van 50 Engelse soldaten
aan boord. Na Takao bestond het convooi uit 17 schepen; dit convooi werd
aangevallen door Amerikaanse duikboten, maar de Matsue Maru 2 werd niet
getroffen (andere schepen wel); tijdens dergelijke aanvallen werd de enige
toegang tot het ruim (een luik met trap) afgesloten. De totale bootreis (van
Singapore naar Moji) duurde 26 dagen; het eten was slecht; de mannen zaten
opeengepakt in het ruim. Het weer was stormachtig, er waren veel zeezieken. Op
15-11-1943 kwam het schip aan in Moji; de krijgsgevangenen werden overgebracht
naar diverse kampen (zie tabel). Het transport ging eerst per trein door de
tunnel van Shimonoseki via Kobe, Nagoya naar Yokohama; de trein reed alleen
’s nachts, de rijtuigen waren geblindeerd. In Tokyo werd de reis 10 uur lang
onderbroken; men moest gehurkt zitten op een afgelegen perron. Hierna reed
de trein overdag en was de trein niet meer geblindeerd. |
The Matsue Maru 2 (reasonable
good ship, about 8,000 tons, sometimes called Matue Maru, Matse Maru or Atsugi Maru) sailed on
22-10-1943 (9:00 AM) with 1.155 POW’s (736 Dutch and 419 British) from
Singapore to Japan; for the most part they belonged to Java Party 17,
arrived from Batavia with the Makassar Maru. The ship
transported bauxite-ore. The transport took place in a convoy of 7 to 10
ships; it is not known if there were other ships with POW’s on board in this
convoy. On On |
Literatuur
Beaupain,
Edwin - Herinneringen uit mijn krijgsgevangentijd (eigen beheer), pg 35-42 (Tok
9D)
Belzen,
Job van - Japanse registratiekaart (1-12-1943, T-6B)
Erkens,
H.J. - Verslag, NIOD, IC 074205 (Sen 5B)
Hecke,
August van - Proces Verbaal, NIOD, IC 061869, pg 6
Lindeyer,
W. - Persoonlijke mededeling
Nelson, David – The Story of
Changi
Raad,
André – Mijn geest overwon (dagboek), 2012, pg 49-52 (groep Tokyo 9D)
Raad,
Friso – Persoonlijke mededeling (dagboek van zijn vader)
Salemink,
H. in
J.M. van Wijk - Dwangarbeid, 1999, pg 167-168 (groep Sen 5B)
Stubbs, Les and Pam – Unsung
Heroes of the Royal Air Force, 2002, pg 45 (1155 kr, 736 Ned. en 419 andere)
Verkerk,
J.G.H. - Brief, NIOD, IC 058806 (Atsugi Maru, Tok 9B1)
Witsen,
E. van - Dagboek, NIOD, IC-dagboek 91, pg 27-30 (groep Tok 2B)
Witsen, E. van - Voorstudie,
NIOD, IC 074.426, pg 343
Witsen, E. van -
Krijgsgevangen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 175
Foto’s/Tekeningen
Raad,
André – Mijn geest overwon (dagboek), 2012, pg 292 (foto van Matsue Maru)
Index Zeetransporten Kampen in Japan