Nichimei Maru
3-8-2012
LAND |
STAD |
1e
KAMP |
A/V |
D-M-Y |
kr |
DODEN |
Malakka |
Singapore |
|
V |
29-12-1942 |
1000 |
|
Malakka |
Pinang |
|
A |
1-1-1943 |
999 |
1 |
Malakka |
Pinang |
|
V |
11-1-1943 |
999 |
|
|
|
bommen (1) |
|
15-1-1943 |
968 |
32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Moul: Gevangenis |
A |
17-1-1943 |
968 |
|
A=Aankomst, V=Vertrek;
kr=krijgsgevangenen; Moul = Moulmein; (1) het convooi werd vanuit de lucht
aangevallen
De Nichimei
Maru (ook vaak aangeduid als Nitimei Maru, 4.693 ton) vertrok
op 29-12-1942 met ongeveer 1000 krijgsgevangenen (allen Nederlanders) uit
Singapore naar Birma, bestemming Moulmein. Er waren ook nog 1562 Japanse
soldaten aan boord. Op 1-1-1943 kwam het
schip aan in de haven van Pinang; hier werd een convooi samengesteld,
bestaande uit twee transportschepen: de Nichimei Maru en de Moji Maru 2, èn enige escorteschepen. Op 11-1-1943 vertrok
het convooi richting Moulmein. Op 15-1-1943 werd de Nichimei
Maru in de Golf van Martaban, ongeveer 75 km van Moulmein, tijdens
een luchtaanval tot zinken gebracht; de meeste opvarenden werden aan boord
van de Moji Maru 2 opgenomen. De tanker Soerabaja Maru, die
even later hier passeerde, nam ook nog drenkelingen mee. Uiteindelijk werden 968
POW gered, 32 kwamen om; er waren ook enige gewonden. Op 17-1-1943 werden de
krijgsgevangenen ondergebracht in de Moulmein-Gevangenis.
Van hieruit werden zij in verschillende transporten per trein vervoerd naar Thanbyuzayat,
het eindpunt van de Birma-spoorweg in Birma. Van hieruit werden zij naar de
werkkampen aan de spoorweg gezonden. NOOT. Het is niet zeker of alle krijgsgevangenen werden
overgebracht naar het basiskamp Thanbyuzayat en vervolgens naar de
spoorlijn-kampen. Sommige krijgsgevangenen berichtten, dat zij rechtstreeks
van de Gevangenis in Moulmein naar Kamp
18 (Hlaplauk) werden overgebracht. |
The Nichimei Maru (sometimes called Nitimei Maru,
4,693 tons) sailed out on On On On On NOTE. It is not certain that all
POW’s were transported to Thanbyuzayat and after that to the labour camps on
the Birma-railway. Some POW’s reported that they were transported directly
from the Moulmein Prison to Camp 18, Hlaplauk. |
.
Literatuur
Bom, A.M. in Heijmans-van B. – Jap. bezet. in
dagboeken, Birma-Siam spoorlijn, pg 31-33 (Nichimei Maru)
Bom, A.M. – Dagboek, NIOD-dagboek 160
Brand, W. – Rapport, NIOD, IC 028.784
Ditmar, W.P.A. – Kort verslag, bron ?
Galavazi, H. – Dagboek (uitgave in eigen beheer)
Heijmans-van Bruggen, Mariska – De Japanse bezetting
in dagboeken, De Birma-Siam spoorlijn, 2001, pg 60-77
Hulsbus, Joop – En de zon werd rood, 1986, pg 121
Keeskamp, J. – Proces Verbaal, 09-02-1946, NIOD, IC
000.762
Lamont-Brown,
Raymond - Ships from Hell, 2002, pg 153 (torpedo)
Leffelaar, H.L. en E. van Witsen - Werkers aan de
Birmaspoorlijn, 1982, pg 99
Michno, G.F. -
Death on the Hellships, 2001, pg 95-98
Nelson, David – The
Story of Changi
Smits,
Th. – De ondergang van de Nitimei Maru, De Blauwe Wimpel, jaargang ??, pg
18-19, 36-37
Sterk,
J.J. – Proces Verbaal, 20-09-1946, NIOD, IC 000.799
Verslag
– Stabelan, 7/1, pg 25; 9/3, pg 3,26; 9/6, pg 3,26
Witsen,
E. van – Krijgsgevangenen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 103, 178, 182 (vertrek
Singapore 10-1-1943)
Tekening
Tong
Tong, jaargang ??, pg ??
Websites
www.britain-at-war.org.uk
www.west-point.org
Index Zeetransporten Kampen
in Birma/Thailand