Rashin Maru
24-9-2016
LAND |
STAD |
1e
KAMP |
A/V |
D-M-Y |
kr |
DODEN |
Malakka |
Singapore |
|
V |
4-7-1944 |
1065 |
|
Borneo |
Miri |
|
A |
8-7-1944 |
1065 |
|
Borneo |
Miri |
|
V |
|
1065 |
|
Filippijnen |
Manila |
|
A |
26-7-1944 |
1065 |
|
Filippijnen |
Manlla |
|
V |
9-8-1944 |
1065 |
|
Formosa |
Takao |
|
A |
|
1065 |
|
Formosa |
Takao |
|
V |
|
1065 |
|
Japan |
Moji |
|
A |
8-9-1944 |
1063 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fuk 2B |
A |
11-9-1944 |
200 (1) |
|
|
|
Fuk 13D, Saganoseki |
A |
11-9-1944 |
100 (1) |
|
|
|
Hir 2B, Niihama |
A |
11-9-1944 |
|
|
|
|
Hir 3D, Yamane |
A |
11-9-1944 |
300 |
|
|
|
Hir 7B, Ube |
A |
11-9-1944 |
250 (1) |
|
|
|
Tok 14B, Tsurumi |
A |
11-9-1944 |
|
|
A=Aankomst, V=Vertrek,
kr=krijgsgevangenen
Fuk=Fukuoka, Hir=Hiroshima,
Tok=Tokyo
(1) allen Australiërs
De
Rashin
Maru (5.462 ton, door bombardement zwaar beschadigd vrachtschip met
vernielde brug, geen luiken op de ruimen, geen dekken, een open casco, soms
aangeduid als Potomac en door krijgsgevangenen ook genoemd Byoke
Maru, byoke=ziek) vertrok op 4-7-1944 met 1065 krijgsgevangenen (600
Australiërs, 300 Nederlanders, 165
Engelsen, hoofdzakelijk afkomstig van de Burma-spoorweg) uit Singapore naar
Japan. Deze krijgsgevangenen behoorden tot de Japan Party 2. Het transport vond plaats in een convooi van
totaal 10 schepen (waaronder ook andere schepen met krijgsgevangenen: Asaka Maru 1, Hakushika
Maru, Hofuku Maru en Sekiho Maru). Op
8-7-1944 kwam het convooi aan in Miri (halverwege de noordkust van Borneo);
hier werd de samenstelling van het convooi veranderd (de Hofuku
Maru bleef achter). Op 26-7-1944 kwam het schip aan in Manila;
hier moest het schip wachten op de vorming van een nieuw convooi: op
9-8-1944 (na een verblijf van 15 dagen) vertrok het schip tegelijk met de Asaka
Maru 1 richting Formosa (via Takao op de zuidpunt naar Keelung op de
noordpunt, dicht langs de kust varend). Op
8-9-1944 kwam het schip aan in Japan bij Kagoshima (Nagasaki) en voer door
naar Moji. De reis duurde totaal 70 dagen; er waren onderweg twee
sterfgevallen. De krijgsgevangenen werden overgebracht naar diverse
krijgsgevangenkampen (zie tabel). |
The Rashin Maru
(5,462 tons, bombed out and burned, the bridge was gone, no decks, an open
hull, sometimes called Potomac, nickname Byoke Maru,
byoke=sick) sailed on 4-7-1944 with 1065 POW’s (600 Australian, 300 Dutch,
165 British, mainly coming from the Birma-railway) from Singapore to Japan.
These POW’s belonged to On On On |
Literatuur
Cardinaals, J.J. – Report of
the Dutch Japanese Party, NIOD, IC 001.201=BuZa NEFIS 2298
Clarke, Hugh V. – Barbed wire
and bamboo, pg 137-138
Clarke, Hugh V. – Prisoners of
the war, pg 140
Daws,
Gavan – Gevangenen van de Japanners, 1996, pg 325
Hands,
J.L. - Affodavit
Jacobs,
G. - Persoonlijke mededeling (dagboek vader, Tok 14B)
Lamont-Brown, Raymond - Ships
from Hell, 2002, pg 20-23 (tekening schip)
Michno, G.F. - Death on the
Hellships, 2001, pg 194-202, 242, 315
Parkin, Ray – The sword and
the blossom, 1968, pg 67-136 (Hir 7B)
Power, F.W.G. – Kurrah, 1991,
pg 95-105 (Hir 3D)
Witsen,
E. van - Krijgsgevangenen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 175
Websites
www.britain-at-war.org.uk
www.lindavdahl.com
(Fukuoka 13D)
Naamlijsten (rosters)
86 Nederlanders naar Tokyo 14B
Index Zeetransporten Kampen in Japan