Singapore Maru 2
11-8-2012
LAND |
STAD |
1e
KAMP |
A/V |
D-M-Y |
kr |
DODEN |
Malakka |
Singapore |
|
V |
30-10-1942 |
1100 |
|
Indo-China |
Saigon |
|
A |
3-11-1942 |
1100 |
|
Indo-China |
Saigon |
|
V |
|
1100 |
|
Formosa |
Takao |
|
A |
15-11-1942 |
1100 |
|
Formosa |
Takao |
|
V |
15-11-1942 |
1100 |
|
Japan |
Moji |
|
A |
25-11-1942 |
1040 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fuk 4B, Moji-Hosp |
A |
25-11-1942 |
280 |
|
|
|
Hir 6B, Sanyo |
A |
26-11-1942 |
|
|
|
|
Hir 7B, Ube |
A |
27-11-1942 |
170 |
|
|
|
Hir 8B, Motoyama |
A |
28-11-1942 |
200 |
|
|
|
Hir 9B, Ohama |
A |
25-11-1942 |
167 |
|
|
|
|
|
|
|
|
A=Aankomst, V=Vertrek,
kr=krijgsgevangenen
Fuk=
De
Singapore
Maru 2 (5.859 ton, vrachtschip, 1919) vertrok op 30-10-1942 uit Singapore
naar Japan. Aan boord zaten 1100 krijgsgevangenen, afkomstig van Java, en nog
eens 600 Japanse soldaten. De leiding van de krijgsgevangenen berustte bij
lt-kolonel E.R.Scott (deze groep werd daarom ook wel aangeduid als de Scott-Party). Het schip voer
(ongeveer) gelijktijdig dezelfde route als de Dainichi Maru 4, de Kunitama Maru 2 en de Tofuku Maru 2. Op
3-11-1942 voer het schip bij Kaap St. Jacques de rivier op richting Saigon. Lt-kolonel
Scott vroeg de Japanners om zieken aan wal te kunnen brengen, maar dit
verzoek werd afgewezen. On
15-11-1942 werd Takao (Formosa) bereikt; hier gingen ruim 20 krijgsgevangenen
van boord en kwamen er nog eens 600 man Japanse troepen aan boord. Bij
Formosa werd nog enige dagen gewacht totdat een storm was gepasseerd. Het
was een zeer slecht transport: het schip was overvol, de voeding was
onvoldoende, sanitaire voorzieningen en medische hulpmiddelen waren
nauwelijks aanwezig, er was geen enkele luchtventilatie in de onderste
ruimen, waar de krijgsgevangenen zaten; er brak dystenterie uit; onderweg
waren er 60 sterfgevallen. Op
25-11-1942 werd de haven van Moji bereikt. Op dat moment waren er 280 zieken
aan boord, die niet meer konden lopen; hiervan overleden de eerste weken na
aankomst 127 man aan ondervoeding, dysenterie en pellagra. De andere krijgsgevangenen
werden naar diverse krijgsgevangenkampen overgebracht (zie tabel). |
The On On It was a very bad transport:
the ship was over-crowded, there were insufficient sanitary provisions and
medical care was scarcely available, there was not any air ventilation in the
lowest parts of the holds with POW’s; dysentery broke out, there were 60
deaths. On |
Literatuur
James, A.G. - Hell-Ship,
www.far-eastern-heroes.org.uk
Lamont-Brown, Raymond - Ships
from Hell, 2002, pg 43-47
Lord
Russell of Liverpool - Bushido, de gesel van de rijzende zon, 1958, pg 107
Michno, G.F. - Death on the
Hellships, 2001, pg 70-72
Scott – Affodavit (3 pg)
Stubbs, Les and Pam – Unsung
Heroes of the Royal Air Force, 2002, pg 45 (1100 kr)
Walker, A.S. -
Witsen,
E. van - Voorstudie, NIOD, IC 074.426, pg 341 (V Singapore 18-10-1942, A Modji
20-11-1942)
Witsen,
E. van - Krijgsgevangenen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 174
Websites
www.britain-at-war.org.uk
www.far-eastern-heroes.org.uk/hell_ships/Singapore
Maru (naamlijst 108 Engelsen)
Index Zeetransporten Kampen in Japan