Teia Maru 2
15-6-2016
LAND |
STAD |
1e
KAMP |
A/V |
D-M-Y |
kr |
DODEN |
Malakka |
Singapore |
|
V |
4-6-1944 |
1000 |
|
Japan |
Moji |
|
A |
18-6-1944 |
1000 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fuk 6B, Mizumaki |
A |
18-6-1944 |
300
(1) |
|
|
|
Fuk 9B, Miyata |
A |
18-6-1944 |
100
(2) |
|
|
|
Fuk 17B, Omuta |
A |
18-6-1944 |
420
(3) |
|
|
|
Fuk 21B, Nakama |
A |
18-6-1944 |
350
(4) |
|
A=Aankomst, V=Vertrek,
kr=krijgsgevangenen
Fuk = Fukuoka
(1) ??
(2) allen Nederlanders
(3) waarvan 250 Nederlanders
(van der Linden)
(4) 3 Amerikanen, enkele
Australiërs, verder allen Nederlanders (Verdult)
De
Teia
Maru 2 (17.537 ton, 17 knopen, voorheen het Franse
luxe-passagiersschip Aramis, buitgemaakt in Saigon)
vertrok op 4-6-1944 met ongeveer 1000 krijgsgevangenen (Engelsen,
Australiërs en Nederlanders) uit Singapore naar Japan; velen van hen kwamen
juist terug uit Thailand (Birma-spoorweg). De mannen zaten opgepropt in de
vrachtruimen. Het schip voer in convooi met een grote olietanker en twee
torpedojagers. Het
eten bestond uit een ontbijt met droge koekjes en twee maaltijden met rijst
en vissoep. De latrines verkeerden in een onbeschrijfelijk staat van
vervuiling. Er brak rodehond uit. Alle krijgsgevangenen werden 15 à 20
minuten per dag gelucht op het dek. Op 10-6-1944 werd een overleden krijgsgevangene
met militaire eer begraven. Dit sterfgeval had enige verbetering tot gevolg:
de luiken gingen open, iets beter eten, een Japanse dokter besteedde enige
zorg aan ernstig zieke mannen (hij had ook enige medicijnen). Voor zover
bekend voer het schip non-stop van Singapore naar Moji. Op
18-6-1944 (volgens Hamel 15-6-1944, volgens Michno 19-6-1944) kwam het schip
aan in Moji. Bij aankomst was juist een geallieerd bombardement gaande
(Winkler). De krijgsgevangenen werden naar een nabijgelegen quarantaine-eilandje
gebracht en daar ontsmet, in groepen van 25 mannen naakt in een zaal, terwijl
de kleren werden gestoomd. Na het ontsmetten werden de krijgsgevangenen per
boot overgebracht naar een plaats in de haven niet ver van het station. Per
trein werden de krijgsgevangenen overgebracht naar diverse Fukuoka-kampen
(zie tabel). |
The Teia Maru 2
(17,357 tons, 17 knots, formerly the French luxury passenger ship Aramis,
captured in Saigon) sailed on 4-6-1944 with about 1000 POW’s (British, Australian
and Dutch) from Singapore to Japan; many POW’s just came back from Thailand
(Birma-railway). The men were squeezed in the holds. The ship navigated in
convoy with a big oil-tanker and two destroyers. The food consisted of a
breakfast with dry biscuits, and two meals of rice with fish-soup. The
latrines were indescribably dirty. German measles broke out. All POW’s were
allowed on deck for 15 to 20 minutes a day. On On |
Literatuur
B., G. van der – Verslag,
NIOD, IC 081664
Duparc, H.J.A. – Verslag,
NIOD, IC 048860, pg 16
Hamel,
J.C. – Soldatendominee, 1975, pg 174-179 (A Moji 15-6-1944, Fukuoka 17B)
Linden,
D.A. van der – Totdat de atoombom viel …., 1946, pg 71 (Fukuoka 17B)
Michno, G.F. - Death on the
Hellships, 2001, pg 171, 324 noot 13 (500 krijgsgevangenen)
Perquin,
J. in Mariska Heijmans-van Bruggen – De Birma-Siam-spoorweg, 2001
(Fukuoka 17B)
Röge,
J.D.H. – Dagboek, NIOD-dagboek 28 (Fukuoka
21B)
Verdult,
Jef – Leven zonder erkenning (eigen uitgave), pg 60 (Fukuoka 21B)
Winkler,
D. - Mijn kampverleden 1942-1945, 2002, pg 37 (Fukuoka 6B)
Witsen,
E. van - Voorstudie, NIOD, IC 07.426, pg 344 (4000 kr, A 14-6-1944)
Witsen,
E. van – Krijgsgevangenen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 175
Websites
www.britain-at-war.org.uk
www.mansell.com
(onder Fukuoka 9B)
www.west-point.org
Naamlijsten
Fukuoka 6B |
Fukuoka 9B |