Sumatra-spoorweg       Kamp 1                   M-Sumatra

 

                                                                                                                                                                     2-7-2012

Andere benaming

Kamp Pakan Baroe, Modderlust

 

Ligging

Dit kamp was het basiskamp aan de noordzijde van de spoorweg, gelegen in Pakan Baroe aan de Siak-rivier, die in de Straat van Malakka uitmondde. Dit kamp lag vlak bij de loskade aan de Siak-rivier. hier kwam al het spoorwegmateriaal binnen, zoals spoorstaven, spoorbielzen, locomotieven, spoorwagons.

 

Kampcommandant

luitenant-kolonel Miura Tohji

 

Kampbewaking

Japanse militairen, Koreanen

 

Kampleiding

Engelsen: wingcommander P.S.Davis

Nederlanders: luitenant-kolonel W.C.Slabbekoorn (met luitenant H.C.P.Vennik)

 

Binnenkomende transporten Sumatra-spoorweg Noordzijde

datum

binnengekomen

uit

vertrokken

naar

aantal

per

transport

aantal

in

kamp

type

personen

19-05-44 (1)

Batav: 10e Bat (2)

 

1925

 

kr (3)

12-07-44 (4)

Batav: 10e Bat (5)

 

996

 

kr (6)

27-07-1944

Pal: Ketiau (7)

 

207

 

kr (8)

28-07-1944

Belawan (9)

 

728 (10)

 

kr (11)

23-09-1944

Batav: 10e Bat (12)

 

644

4501

kr (13)

 

 

 

 

 

 

xx-xx-44 (14)

 

Kamp 2 (15)

 

1000 (16)

kr

kr=krijgsgevangenen

Batav=Batavia, Pal=Palembang; 10e Bat=10e Bataljon

(1) tot en met 22-5-1944 (in groepen van 500 kr)

(2) Groep A, met Chuka Maru aangekomen in Padang, verder per vrachtauto

(3) Java Party 21, allen Nederlanders

(4) tot en met 27-7-1944

(5) Groep D, met NN Maru 6, vertrek Batavia 27-6-1944, via Singapore, met Queen Elizabeth 2  (4 transp.)

(6) Java Party 22, Engelsen, Australiërs, Amerikanen, Nederlanders

(7) Groep B, met Mexico Maru, vertrek Palembang 14-6-1944, via Singapore, met Queen Elizabeth 1

(8) Engelsen

(9) Groep C, met Harugiku Maru 4 (getorpedeerd) en via Singapore met Queen Elizabeth 3  (4 transporten)

(10) uit de kampen Gloegoer en Soengei Sengkol

(11) Nederlanders, Engelsen en Australiërs, overlevenden van torpedering (soms aangeduid als Java Party 22)

(12) Groep E, met Junyo Maru aangekomen in Padang, verder per vrachtauto

(13) Java Party 23, overlevenden van de torpedering, allen Nederlanders

(14) voortdurende transporten van nieuwe krijgsgevangenen naar de hoger gelegen kampen

(15) lopend

(16) steeds ongeveer 1000 kr in technische werkplaats werkzaam

 

Doorgangskamp

Het is niet duidelijk of alle in de haven van Pakan Baroe binnenkomende transporten eerst in Kamp 1 werden ondergebracht of dat een deel daarvan direct doorging naar één van de volgende kampen. Bij het eerste trans­port beschrijft Schoonenberg, dat van de 1925 krijgsgevangenen ongeveer 1000 mannen in Kamp 1 terecht kwamen, dat daarmee het kamp vol was en dat de overigen (ook ongeveer 1000 mannen) doorgingen naar Kamp 2.

 

Omstandigheden

Kamp 1 was eerst een kamp voor de romusha, die hier begonnen met de bouw van de spoorweg. Bij aan­komst van de eerste groep krijgsgevangenen (19-5-1944) bleek, dat er nog enige (op sterven liggende) romusha aan­wezig waren. Het terrein was één smeerboel, de bestaande barakken stonden op instorten; bij regen was het terrein één modderpoel. In elk van de 10 hutten werden 100 mannen geperst.

De hygiënische toestand werd sterk verbeterd (o.l.v. luitenant Vennik). Het sterftecijfer is beduidend lager dan in de werkkampen aan de spoorbaan (in Kamp 1 overleden totaal 48 mannen).

 

Werkzaamheden

Bij binnenkomst van de eerste groep krijgsgevangenen lag er een grote hoeveelheid spoorwegmateriaal op de

kade (rails en bielzen voor minstens 200 km spoorweg). De dag na aankomst moesten de krijgsgevangenen

beginnen dit materiaal op spoorwegwagons te laden voor transport naar het binnenland.

 

Gebeurtenissen

23-08-1945     mannen werden nog op corvee gestuurd, maar moesten voortijdig naar het kamp terug

23-08-1945     de Japanners verbrandden de kampadministratie

24-08-1945     de mannen kregen de mededeling, dat Japan had gecapituleerd

 

Literatuur

Dulm, J. van e.a. – Geïllustreerde Atlas van de Japanse kampen, deel I, 2000, pg 66

Hovinga, Henk – Eindstation Pakan Baroe 1943-1945, 4e druk, 1996, pg 95-104, 125

Hovinga, Henk – Op dood spoor, 2009, pg 19-20, 66, 115

Neumann, H. en E. van Witsen – De Sumatra-spoorweg, 1985

Schoonenberg, Bernard – De Poorten der Hel, 1978, pg 146 e.v. (eerste groep krijgsgevangenen)

Waterford, Van – Prisoners of the Japanese in World War II, 1994, pg 274-277

 

Foto’s/Tekeningen

Dulm, J. van e.a. – Geïllustreerde Atlas van de Japanse kampen, deel I, 2000, pg 67 (luchtfoto)

Hovinga, Henk – Eindstation Pakan Baroe 1943-1945, 4e druk, 1996

Hovinga, Henk – Op dood spoor, 2009, pg 117 (officiershuisje)

Neumann, H. en E. van Witsen – De Sumatra-spoorweg, 2e druk, 1984, pg 138

 

 

Plattegrond Kamp 1

 

 

Tekening Kamp 1

 

 

Index                     Terug naar Overzicht Sumatra-spoorweg